• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Nationale Voice Monitor 2023

02-06-2023
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten

nationale_voice_monitorSteeds vaker komt de Nederlandse consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelt 90% van de Nederlandse consumenten zich hierbij niet goed begrepen. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek wat DirectResearch en Y.digital in samenwerking met onder andere de Klantenservice Federatie en TNO dit jaar voor de vierde keer publiceren. “Consumenten verwachten meer dan alleen antwoord op eenvoudige vragen,” aldus Carla Verwijmeren van Y.digital.

Geautomatiseerd klantcontact kan grootste ergernissen consument helpen wegnemen

De twee grootste ergernissen van de Nederlandse consument bij telefonisch contact met een organisatie zijn lange wachttijden (64%) en uitgebreide keuzemenu’s (58%). “Digitale assistenten worden door zowel organisaties als consumenten gezien als mogelijke oplossing voor het tegengaan van deze ergernissen,” aldus Jetteke Rigterink van DirectResearch. In contact met organisaties heeft inmiddels 62% van de consumenten ervaring opgedaan met chatbots en 50% met spraakassistenten. Consumenten verwachten dat spraakassistenten in contactcenters een oplossing kunnen zijn voor lange wachttijden (50%), lange keuzemenu’s (31%) en medewerkers met te weinig verstand van zaken (27%). 

Consument wil kunnen overstappen van geautomatiseerd contact naar een medewerker

Digitale assistenten werken volgens de consument goed voor eenvoudige vragen en toepassingen. Zo is 77% van de consumenten enthousiast over doorverbinden, 60% over hulp bij klantidentificatie en 48% over het afhandelen van eenvoudige vragen. Maar er is nog weinig vertrouwen in de technologie als het gaat om complexere vragen of langere gesprekken. Zo’n 10% van de Nederlandse consumenten heeft op dit moment evenveel vertrouwen in een mens als in een digitale assistent. Van de Nederlandse consumenten vindt circa 80% het dan ook belangrijk om over te kunnen stappen van een chatbot of spraakassistent naar een medewerkers als dat nodig is.

Managen van klantverwachtingen is heel belangrijk

Uit het onderzoek blijkt dat circa 13% van de consumenten een positieve houding heeft ten opzichte van chatbots en spraakassistenten. “De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Intelligente technologische ontwikkelingen zullen in de toekomst een steeds grotere rol spelen binnen klantcontact,” aldus Roel Masselink van de Klantenservice Federatie. “The sky is the limit, maar organisaties moeten wel bouwen aan het vertrouwen van de consument. Uit het onderzoek blijkt dat het van belang is om de basis van het klantcontact goed op orde te hebben en duidelijk te zijn over wat een chatbot of spraakassistent wel of nog niet kan,” aldus Masselink.

Consumenten willen een stem die duidelijk is en niet robotisch klinkt

Circa 33% van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk dat een organisatie een vaste stem gebruikt voor een spraakassistent. Het kunnen inspelen op emoties door een spraakassistent vindt 27% van de consumenten belangrijk. Op de vraag of de spraakassistent hetzelfde dialect of accent moet spreken als de consument, geeft 57% van de consumenten aan dit niet belangrijk te vinden. Ook vindt 67% van de consumenten het niet belangrijk dat de stem van een spraakassistent van hetzelfde geslacht is als dat van de gebruiker. Wel hechten consumenten er waarde aan dat de stem van een spraakassistent rustig en duidelijk spreekt en niet robotisch klinkt. 

Helft Nederlandse consumenten deelt liever geen persoonlijke informatie met digitale assistent

Consumenten delen hun persoonlijke data liever met een mens dan met een digitale assistent, zo blijkt uit het onderzoek. Een op de drie consumenten maakt zich zorgen over de privacy bij het delen van persoonlijke informatie. Vooral het BSN nummer (77%) en betaalgegevens (74%) zijn data die mensen liever niet delen. Tegelijkertijd investeren organisaties veel om te voldoen aan alle security eisen en wet- en regelgeving bij de ontwikkeling van chatbots en spraakassistenten. Uit diepte-interviews met 6 organisaties blijkt dat dit bij alle organisaties een hoge prioriteit heeft. Hierbij zijn ze vooral op zoek naar een goede balans tussen privacy enerzijds en – de door de consument gewenste – gepersonaliseerde service anderzijds.  

Over de Nationale Voice Monitor

De Nationale Voice Monitor is een onderzoek naar het gebruik van chatbots en spraakassistenten in de Nederlandse markt. Het onderzoekspanel bestond uit 1.039 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking (18+ jaar). De resultaten werden verrijkt met de praktijkinzichten vanuit 6 Nederlandse organisaties en een expertpanel vanuit de partners bij het onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd van januari 2023 tot en met maart 2023 door onderzoeksbureau DirectResearch en AI-bedrijf Y.digital. Dit in partnership met Achmea, de Klantenservice Federatie, ReadSpeaker, Speakup, de Spraakcoalitie en TNO.

 

Het hele onderzoek is gratis te downloaden op https://www.nationalevoicemonitor.nl.

Tags: onderzoektelecom

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
telefoon

Telecom en digitale soevereiniteit

2025/06/12
Volgend bericht
CyrusOne-datacenter

CyrusOne plannen voor de Nederlandse markt drastisch gewijzigd

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon